kép az adhd gyerekkorban oldalhoz

 

 

Szandra

Szandra a saját álomvilágában él. Ha valaki beszél hozzá, átnéz rajta, vagy a beszélgetés felénél kikapcsol, különösen akkor, ha untatja a téma. Nagyon nehezen ül le házi feladatot írni, és még nehezebben fejezi azt be. Mindig van valami kifogása, vagy egyszerűen mást csinál helyette. Ha megbízzuk azzal, hogy hozzon el néhány holmit, sokszor el kell ismételni a kérést, és akkor is csak egy dologgal tér vissza. Ha hagynánk, mindig elkésne az iskolából és a klubból. Nem mintha nem akarna elmenni, csak szórakozottságában megfeledkezik az időről. Az egyik nap tud koncentrálni, különösen ha érdekli a téma, a másik nap elveszti a tolltartóját, elfelejti aláíratni az üzenőjét és órákig ül egy oldalnyi házi feladaton.

Szandrának ADHD-ja van, melynek vezető tünete a figyelemzavar.

 

Noel

Noelről mindig is tudták a szülei, hogy okos: már óvodás korában le tudta írni a nevét, tudott olvasni, és sok mindent megértett a világból. De az iskolában soha nem volt jó tanuló, és míg az energiáit a sportban és más olyan tevékenységekben ki tudta élni, ahol magabiztosnak érezte magát, az osztályteremben bizonyos tárgyakból átlagosan, másokból átlag alatt teljesített. A szüleit ez nagyon bántotta, de az iskola túlzottan aggódékonynak titulálta őket. A tanárai szerint igazán jól koncentrált néhány tantárgyból, pl. természettudományból és számítástechnikából, de angolból,történelemből és földrajzból tényleg nagyon gyenge volt, különösen ha nem szerette az adott tanárt.Nehezére esett, hogy bizonyos tantárgyakra koncentráljon, míg más dolgokra nagyon is jól tudott figyelni. A szülei végül magániskolába adták, ahol alacsony osztálylétszám mellett nagyobb szervezettség és támogatás volt jellemző. Noel egy darabig nagyon jól teljesített, az első két félévben osztályelső volt. De aztán fokozatosan visszaállt a régi rend, és visszacsúszott a rossz tanulók közé.

Noel tehetséges, de ADHD-ja van.

 

Bence

Bence folyamatosan hangoskodik és mozgásban van. Az óvodában nem volt zavaró, hogy állandóan rohangál, de most, hogy csöndben kellene ülni az iskolában, mindig megróják bomlasztó tevékenységéért. Megállás nélkül beszél otthon is és az iskolában, és témába nem vágó megjegyzésekkel szakítja meg mások beszédét. Ha a társai között van, ő a legnagyobb csirkefogó – nem mintha mostanra olyan sok barátja maradt volna. A többi gyerek undoknak tartja, aki nem tartja be a játékszabályokat. Nem lehet még a parkba sem elengedni egyedül, leesik egy fáról, vagy forgalmas utcán rollerezik.

Bencének hiperaktív-impulzív ADHD-ja van

 

Milán

Bár Milán totyogóként olyan volt, mint a szélvihar, és édesanyja a tüneteket kiváltó ételeket többé nem adja neki, már nem tekinti őt hiperaktívnak. Valójában az ADHD-ját elleplezi a tény, hogy dühös, ellenszegülő és könnyen kijön a sodrából, lopásért, verekedésért, gyújtogatásért kerül bajba. Gyakoriak a dühkitörései. Jóformán nincs önbizalma, és barátai sincsenek.

Milán ADHD-ját elleplezik egyéb problémái

 

Botond

Botond nyolcéves kisfiú. Az iskolakezdet előtt feltűnt, hogy sokat rángatja a vállát és grimaszol, szipog, köhög és köpköd. Előtte mindig elég aktív, dühös, okoskodó és nehezen kezelhető volt. A nagycsoportban gyakran megütött másokat, forgószél-gyerek volt, és a nevelők aggodalmukat fejezték ki, hogy nem tud majd elég hosszú ideig koncentrálni, ha iskolába kerül.

Emellett eléggé megszállott volt. A játékait mindig pont ugyanúgy kellett felsorakoztatnia, és ragaszkodott ahhoz, hogy mindig egy bizonyos csészét és kék tányért használjon, a cukrot csak az öntet után lehetett rátenni a zabpelyhére stb. Ha egy megszokott dolgot nem tudott a rutinnak megfelelően végezni, teljesen felhúzta magát, és idegrohamot kapott.

A rángásai miatt csúfolták az iskolában, ezért olyan erősen próbálta visszaszorítani őket, hogy mire hazaért, általában sokkal rosszabb állapotba került. A nyaki rángásai olyan erősek voltak, hogy nyaki fájdalommal orvoshoz kellett mennie. Egyre többet köpködött, és a pulóverébe lyukakat rágott.

Botondnak Tourette szindrómája van.

(A leírásokban a brit Learning Assessment and Neurocare Centre Limited anyagait használtuk fel.)