Az ADHD-s gyerekek tanárai és a szülei küzdenek az ellen, hogy a gyerekek rázzák a lábukat, topogjanak vagy a széken hintázzanak, és gyakran hangzik el, hogy “Ülj nyugodtan és figyelj oda!” Egy floridai egyetem (University of Central Florida) vizsgálatából azonban az derült ki, hogy az ADHD-sek tanulását éppenséggel segíti a mozgás. A kutatók 8 és 12 év közötti fiúkat vontak be a kutatásba; az 52 gyerek közül 29-nek ADHD diagnózisa volt. A gyerekek azt kapták feladatul, hogy egy képernyőn felvillantott számcsoportot, illetve betűt sorrendbe rakjanak. (A teszttel az információk rövid távú tárolásáért és felhasználásáért felelős munkamemória működését vizsgálták.)

Mark Rapport, az egyetem tanulási klinikájának vezetője és társai azt találták, hogy “az ADHD-sek többsége akkor nyújtja a legjobb teljesítményt, ha mozog – mozgással tudják fenntartani éberségüket.” A nem-ADHD-s gyerekek esetén éppen fordítva volt, mert a mozgás rontotta a teljesítményüket. A kutatásvezető szerint ez arra utal, hogy az ADHD-sek iskolai nevelésében régóta elfogadott módszerek, melyek a hiperaktivitás csökkentését célozzák, nem megalapozottak: “Nem arról van szó, hogy a tanárnak hagyni kellene futkosni őket az osztályteremben, de facilitálni kellene a mozdulataikat, hogy fenntarthassák a szellemi működéshez szükséges éberségüket”. Valószínű, hogy az ADHD-s gyerekek jobban teljesítenének az órákon és a teszteken, ha biciklin vagy fitness labdán ülhetnének.

Rapport egy korábbi kutatásában azt tárta fel, hogy a hiperaktivitás csak akkor jelentkezik a gyerekeknél, ha agyuk végrehajtó funkcióit (különösen a munkamemóriát) kell használniuk. Az új kutatásban még egy lépéssel továbbmegy ennél, mivel azt bizonyítja, hogy mozgásuk egy adott célt szolgál.

A kutatás angol összefoglalója itt olvasható.