2011 júliusában megjelent egy cikk a nagy presztízsű San Lucas Medical Kiadó által kiadott Mind and Brain, The Journal of Psychiatry folyóiratban ADHD-s tanulók agyműködésének javítása transzcendentális meditáció által címmel. A kutatás eredménye nem kapott nagy nyilvánosságot, pedig az egyik első olyan, minden tudományos előírásnak megfelelő kísérlet, mely bizonyítja, hogy a meditáció jelentősen enyhíti a figyelemzavart.

Szám szerint 18, 11 és 14 év közötti figyelemzavaros iskolásnak tanították meg a transzcendentális meditáció módszerét, és hat hónapon keresztül nyomon követték a kontrollcsoporthoz képesti mentális változásukat. Az eredmények méréséhez gépi és szakemberek által végzett módszereket is alkalmaztak: az EEG-mérést és a számítógépes vizuális-motorikus tesztet kiegészítették olyanokkal, melyekben a kezdeményezőkészséget, a többirányú figyelmet és az információk megértését értékelték.

Már három hónap után jelentős fejlődést tapasztaltak. A vizsgált gyermekek agyhullám-mintázatában csökkent az álmos, szétszórt állapotért felelős théta aránya, és gyakrabban voltak a koncentrációval együtt járó béta állapotban. Ez egybecseng azzal, amit több meditációval kapcsolatos kutatás is feltárt: az agy megtanul „szabályosan” ellazulni, csökken a szervezetet folyamatosan leblokkolva tartó stresszhatás, így nincs szüksége arra, hogy nap közben sokszor alacsonyabb koncentrációs szintre kapcsoljon. A hat hónapos gyakorlás után átlagosan 48%-kal csökkent a théta és béta agyhullámok aránya, ami rendkívül magas szám, mert a tanulmány adatai szerint gyógyszerekkel kezelt gyermekeknél ugyanez 3%, míg neurofeedback terápiával 25%-ot sikerült elérni. Emellett a hat hónap után átlagosan 30%-kal nőtt az agyféltekék koherenciája is, mely önmagában is magasabb szintű működést tesz lehetővé.

A szülőket is megkérdezték arról, változott-e gyermekük a féléves kísérlet folyamán. A fentiek ismeretében nem meglepő, hogy mind az öt vizsgált – és a figyelemzavaros gyermekek esetén kritikus – területen (a gyermek mennyire képes koncentrálni az iskolai munkára, mennyire tudja megszervezni napjait, mennyire tud önállóan dolgozni, mennyire boldog és milyen jól alszik) statisztikailag érvényes javulást találtak.

Nem várható, hogy egy 18 diák bevonásával készült kutatás eredményei hatására az illetékesek egycsapásra megváltoztassák milliók ADHD-kezelésének mikéntjét, de a kutatás talán szerepet játszik abban, hogy a meditáció aktív és passzív fajtáit a további vizsgálatra méltó lehetőségek között tartsák számon. És akkor talán nem csak a T(ranszcendentális) M(editáció)-fanatikus filmrendező, David Lynch biztosít majd anyagi keretet elvégzésükhöz.