Agyhullám-optimalizálás egy számítógépes szoftver segítségével

Idegrendszerünk működését, fejlődését a neuroterápia eszközeivel: agytréninggel (audió ill. fény-hang stimulációva) és neurofeedback terápiával is javíthatjuk. Az agytréninget vagy fény-hang készülékkel, vagy  audió, vagyis hanghatásokkal dolgozó stimulációs szoftverek végezzük. Ez utóbbiak közül a a NeuroProgrammer 3 agytréning szoftvert javasoljuk, mely elősegíti a passzív meditációt, és az idegrendszer működésének harmonizálásához vezet. A passzív, tehát erőfeszítést nem igénylő meditáció hatása hasonlóan erős, mint az aktív (spirituális alapon végzett) meditációké, de előnye, hogy nem kell hinnünk semmilyen spirituális tartalomban, és hogy problémánknak megfelelően, célzottan tudjuk felhasználni, mert 120 különböző programot tartalmaz.

Az alábbiakban 13+1 kérdés köré csoportosítva találsz agytréninggel kapcsolatos információkat.

 

  1. Mi az agytréning (audio-vizuális stimuláció)?

Az agyunk által kibocsátott bioelektromos frekvencia, az agyhullámunk hűen tükrözi elménk állapotát: a koncentrált figyelemnek, az álmodozásnak és a mély álomnak más és más hullámsáv felel meg.

Mivel képesek vagyunk ráhangolódni a környezetünkben uralkodó frekvenciára, agytevékenységünk jellegét kívülről is lehet befolyásolni. Természetes környezetben mindenki átélte már ezt: ha belépünk egy templomba vagy egy múzeumba, automatikusan átvesszük az ott uralkodó nyugodtabb, elmélyültebb tudatállapotot, de az ellenkező irányú hatás is gyakori, amikor pl. partnerünk idegessége ragad át ránk.

Az agytréning (audio-vizuális stimuláció) során az agykutatók által hatásosnak talált hang-és fényhatások segítenek abban, hogy elérjük azt a tudatállapotot, mely tevékenységünknek a legmegfelelőbb. A stresszes élet miatt sokan nem képesek harmonikus agyhullám-mintázatot előállítani, de az agytréning által az ő agyműködésük is harmonizálható, és hosszabb távon már agytréning-terápia nélkül is képesek fenntartani a hatékony, stresszmentes működést.

  1. Mi történik az agyban agytréning közben?

Agytréning hatására nő a két agyfélteke szinkronizációja, vagyis azonos amplitúdójú agyhullámok válnak dominánssá mindkét félben. Ez hatékonyabb agyműködést biztosít mind nyugalmi, mind fókuszált állapotban.

Emellett az agytréning az idegsejtek közötti kommunikációt biztosító, ingerületátvivő neurotranszmitterek számát is optimalizálja. Ezek általában alacsonyabb frekvenciájú agytevékenység során szabadulnak fel, és az agytréning alfa és béta állapotában mérhetően nő is a mennyiségük.

  1. Mikor hasznos az agytréning?

Az agytréning segítségével minden mentális képesség és állapot (figyelmi –és memória-adottságaink, érzelmi energiánk, kiegyensúlyozottságunk) fejleszthető. Korábban ezeket az emberrel vele született és haláláig megváltoztathatalan személyiségjegynek képzelték, de az új tudományos kutatások arra mutatnak, hogy ez nem így van, mert e képességek külső ingerek hatására jelentősen módosíthatók agyműködésünk optimalizálásra révén. A pozitív hatás mértéke akkor a legnagyobb, ha az optimálishoz képest nagy az eltérés, pl. figyelemzavar, hangulatzavar esetén.

Az agytréninget a következő konkrét  célok érdekében szokták leggyakrabban használni: ellazult (relaxált) állapot elérése, függőség és szorongás enyhítése, álmatlanság megszüntetése,nyelvtanulás megkönnyítése, sportteljesítmény-fokozás, hangulatjavítás, energiaszint-növelés, valamint kreativitás fejlesztés.

  1. Milyen tudományos bizonyíték van a hatékonyságára?

Az 1980-as évektől kezdve sok kutatás született, mely bizonyítja az agytréning hatásosságát. Ezek közül csak néhányat foglalunk itt össze.

  • Egy 1999-es kutatásában dr. Thomas Budzynski 8 rossz tanulmányi eredményű középiskolással végzett kutatásokat. Az audio-vizuális agyhullám-stimuláció után a diákok jobban teljesítettek, mint a kontroll-csoport, és jelentősen javítottak az átlagukon. A 8 tanuló átlaga tovább javult a kezelés vége után is!
  • Egy másik kutatásban Michael Joyce pszichológus agytréningezett 30 gyerekkel. Rövid kezelési időszak után fejlődést érzékelt olvasási készségükben (egy iskolai félévnyit fejlődtek), emellett a gyerekeknek jelentősen javult a figyelme, és az impulzív, szeszélyes magatartásformák is visszaszorultak.
  • A University of Houston professzorai, dr. Harold Russsel és dr. John Carter számos kutatásban használták az agytréninget ADD (attention deficit disorder, figyelemhiányos rendellenesség) és más tanulási zavarok esetében. IQ teszteket töltettek ki a kezelések előtt és után. Megdöbbentő volt, hogy a kísérleti alanyok rendszerint 5-7 pontos növekedést mutattak.
  • Michael Tansey hasonló protokollt használ diszlexia és más tanulási nehézségek kezelésére, és a kezelés után átlagosan 19 IQ pont növekedést tapasztalt.
  • Egy szezonális depresszióval kapcsolatos tanulmányban Kathy Berg és David Siever bemutatta, hogy kezelés után az alanyok 84%-a klinikai értelemben már nem volt depressziós, és 100%-uk tapasztalt jelentős depresszió-csökkenést. Az eredmények a szorongás szintjének és a túlzott táplálékfogyasztás arányának csökkenését is mutatták, míg az energiaszint és a motivációs szint nőtt! A résztvevők közül 12-en veszítettek is súlyukból (átlagosan 9,5 fontot) a kísérlet ideje alatt.
  • 2007 végén dr. David Cantor nyilvánosságra hozta egy kontrollált próbakutatásának depresszióval kapcsolatos eredményeit az EEG és Klinikai Idegtudományok Társaság éves konferenciáján. Kutatásában a 14 Hz-es agytréninges stimulációt használók 4 hét után a depressziójukat jellemző pontszám„hatalmas csökkenéséről” számoltak be. A kezelés hosszan tartó változást hozott, ami egy hónappal a kezelés vége után is mérhető volt.
  • Egy 1998-as kutatásban Dr. David Trudeau 18 Hz-es kezelési protokollt használt krónikus fáradtságban szenvedő betegek kezeléséhez, és nagyon ígéretes eredményekről számolt be: többek között a depresszió és az impulzív viselkedés csökkent körükben. A kutatás résztvevői jelentősen megnövekedett energiaszintről számoltak be, és jobban aludtak.
  1. Van valami köze az agykontrollhoz vagy a hagyományos meditációhoz?

Igen, de ezeknek továbbfejlesztett és technikai eszközökkel megvalósított változata.

A hagyományos meditáció esetében a meditáló koncentráció vagy éppen a környező világ szándékos elengedése révén kerül olyan állapotba, ahol az agyhullámok harmonizációja megvalósul. Az agykontroll esetében ebben a speciális technikák és a társak jelenléte is segít, mert az ő agyhullám-mintázatukra ráhangolódva könnyebben hozzuk létre saját alfa-hullámainkat.

Az agytréning esetében nincs szükség arra, hogy saját erőből lazuljunk el, mert a program olyan hang- (esetenként fény-) ingert szolgáltat, mely ezt a feladatot maga elvégzi (bár egyénenként változó mértékben). Többletet jelent még, hogy magunk választhatjuk ki, tudatunk spektrumának melyik részébe szeretnénk eljutni: teljes ellazulást, álmodozást, vagy éppen figyelmünk rövid- vagy hosszú távú koncentrációját szeretnénk elérni. Esetleg olyan speciális programot is választhatunk, mely különböző módon hat két agyféltekénkre.

  1. Hogyan segít az agytréning ADHD-ben?

Az ADHD -sek agyhullám-mintázata jellegzetes: gyakrabban tartalmaz alacsony frekvenciájú, lassú hullámokat, és jellemző, hogy a két agyféltekében más és más a mintázat. Ritkább lehet egy SMR nevű agyhullám is, mely a nyugodt, de figyelmes mentális állapot velejárója, és a nyugalmi állapotot jellemző alfa hullámok sem megfelelő erősségűek.

A speciális programok hatására nő az SMR hullámok aránya, erősödnek az alfa-hullámok, és megnő az agyféltekék szinkronizációja.

Az agytréning hatására mérhető IQ-növekedés tapasztalható, és csökken az olyan tanulási nehézségek súlyossága, mint a diszlexia és a diszgráfia. Ez pozitívan hat vissza az agytrénerező önértékelésére, önkifejezési készségére, tehát személyiségére és társas viselkedésére általában.

  1. Hogyan csökkenti a stresszt az agytréning?

Mai társadalmunkban nagy problémát jelent a szorongás és a stressz, mert egyre többet dolgozunk és egyre kevesebbet pihenünk, és mert kevés olyan fizikai tevékenységet végzünk, aminek révén megszabadulhatnánk a stresszes helyzetekben felgyülemlő adrenalintól. A gazdasági helyzet is egyre több ember életében lesz szorongás forrása.

A relaxáció az agytréning egyik legrégebbi és legjobban dokumentált felhasználási területe. Alfa állapotban a test minden részében és az elmében is oldódik a feszültség, javul az agy vérellátása, csökken a vérnyomás és a pulzus. Rendszeres agytréninggel ez a nyugodt állapot stabilizálható.

  1. Milyen mellékhatásai lehetnek?

Ha az agytréninget olyan ember használja, aki nem tartozik a kockázati csoportba (l. 9. kérdés), nem kell számottevő mellékhatásra számítania.

Magas béta (18 Hz felett) programokat használóknál enyhe fejfájás jelentkezhet a megnövekedett véráramlás miatt, de ez általában nem zavaró, és a felhasználók úgy értékelik, mint edzés utáni izomlázat.

Fontos, hogy mindig állapotunknak megfelelő programot válasszunk, hiszen negatív hatást is kiválthat a stimuláció, pl. ha valaki dinamikus és aktív, nyugtalanná válhat egy energetizáló programtól, vagy ha valaki koncentráció-zavarban szenved, még álmodozóbbá válhat a théta agyhullám stimulációtól.

  1. Kinek nem szabad használni?

Az agytréning használata ellenjavallt súlyos pszichiátriai betegségben (pl. skizofrénia) szenvedők,  epilepsziás, szívritmus- szabályozóval élők, fotoszenzitiv vagy várandós személyek számára. Gyermekek kb. 4-5 éves kortól használhatják.

Konzultáljon orvosával, ha rendszeresen gyógyszert szed (különösen ha pszichiátriai gyógyszert), és gyermekek orvosi vizsgálata is ajánlott első használat előtt, hogy megbizonyosodjunk arról, nem hajlamosak epilepsziára.

Kábítószer vagy alkohol hatása alatt, illetve vezetés vagy bármilyen gép működtetése közben sem szabad használni.

  1. Milyen technikai felszerelés kell hozzá?

Az agytréninget fény-hang készülékkel vagy szoftver segítségével is gyakorolhatja.

Az első esetben egy jeladó gépet, egy fényszemüveget és egy fejhallgatót használunk. A kereskedelmi forgalomban kapható készülékek közül a kanadai MindAlive cég D.A.V.I.D. készülékeit ajánljuk (és használjuk terápiáinkban), mert bizonyítottan élvonalbeli termékek, és Magyarországon velük kapcsolatban van a legtöbb tapasztalat.

A második esetben az internetről saját gépre letöltött NP3 agytréning szoftvert javasoljuk, melynek részletesen dokumentált 122 programja egy fejhallgató segítségével hallgatható meg. 9 programhoz képernyős vizualizáció is tartozik.

  1. Mi a különbség az NP3 szoftveres és az agytréninggel végzett agytréning-terápia között?

Az agytréner géppel végzett fény-hang stimuláció hatása általában erősebb, mint a szoftveres terápia hatása.

Az agytréning-terápia során a képzett és tapasztalt agytréner-szakember fény-hang készülék segítségével leteszteli az érdeklődőt, és kezelési programot készít. A kezelés történhet az agytréner stúdióban vagy a páciens otthonában is, amennyiben az rendelkezik fény-hang készülékkel. Hat hetenként érdemes újra konzultálni az agytrénerrel, hogy felmérjük a haladást, és ha szükség van rá, már programra váltsunk.

Tervezzük, hogy az NP3 felhasználói számára is lehetővé tesszük, hogy rendszeresen konzultáljanak agytréner-szakemberrel fejlődésük nyomon követése, felgyorsítása céljából.

  1. Mikor kezd el hatni, és meddig ajánlatos használni?

Akár már egy alkalom is pozitívan befolyásolhatja mentális állapotunkat, de mély és tartós változásra kb. 6 hét után lehet számítani. Az állapot az agytréning folytatása esetén egy időre stabilizálódik, majd újabb javulás várható.

Addig érdemes agytréningezni, amíg az összes kívánt szempontból nem sikerült optimalizálni agyműködésünket. Tehát elképzelhető, hogy valaki sokáig szorongáscsökkentő programot használ, majd ha javul stresszkezelése, ADHD-enyhítő programot választ. Ha az ember életének részévé válik az agytréning, mindig találhat magának olyan célt (legyen az egy probléma megoldása vagy teljesítmény-fokozás), amihez az agytréning segítségével közelebb kerülhet.

  1. Milyen gyakran kell használni a maximális hatás elérése érdekében?

Hetente 5-7 napon, naponta egyszer ajánlatos agytréningezni, de ennél kevesebbnek is van (arányosan gyengébb) pozitív hatása.

Nagyon fontos a folyamatosság, mert hosszabb kihagyások után ha nem is előröl, de az agytréning hatására elért szintjükhöz képest rosszabb helyzetből kell újra kezdenünk.

Próbáljunk olyan időpontot találni, amikor biológiai óránk is segít a kívánt tudatállapot elérésében, pl. éjszaka ne használjunk koncentráció-fokozó programokat.

+1 Ha ilyen hatékony módszer, miért nem hallottam már róla?

Mert az agytréning ugyan az évezredes múltra visszatekintő meditációs hagyományon alapul, de technicizált és nem spirituális formában az agykutatás, egy viszonylag fiatal tudományág eredményei tették lehetővé. Ezért nem áll mögötte erős iparág és intézményrendszer.

Mert a holisztikus (a test és az elme együtt-kezelésén alapuló) módszerek csak mostanában kezdenek el teret nyerni a nyugati világban. Sokan szívesebben választják a gyors bár csak tüneti kezelést a lassabb, elköteleződést igénylő, de mélyebb szinten ható gyógyulásnál.

Mert az emberek többsége azt gondolja, hogy az olyan mentális képességek és állapotok, mint figyelmi –és memória-adottságaink, érzelmi energiánk, kiegyensúlyozottságunk az emberrel vele született és haláláig megváltoztathatatlan személyiségjegyek. Ez bizonyos mértékig igaz, de az új kutatások alapján az agy tanulási és fejlődési kapacitása, alakíthatósága a korábbiakban véltnél sokkal nagyobb.

Mert a fény-hang stimuláció újszerűsége is elbizonytalaníthat néhány érdeklődőt.

Mert a fény-hang készülékkel történő rendszeres agytréninghez meg kell venni egy kb. 100 ezer forint értékű készüléket. Csak az elmúlt években jelentek meg olcsóbb, de hatékony agytréning szoftver termékek.