Az ADHD-vel és az autizmussal járó készségbeli lemaradások enyhítésére számos digitális kezdeményezés született. Ezek közül részletesebben írtam már a Figyelemkontroll révén magyarul segédlettel elérhető C8 Kids / Activate programról, mely a Yale Egyetem 40 alkalmas kognitív térningprogramja, illetve a neurofeedback terápia során használt programokról. Mindkét típusú játék a testi működésre próbál hatni, az első a figyelmi készségek, a reakcióidő és a mozgásreflexek fejlesztésével, a második pedig az agyműködés finomhangolásával, mely aztán kognitív és szociális téren is változást eredményez. A játékok ezen csoportjába tartoznak még az olyan koordinációt fejlesztő játékok, mint a térben játszandó PHANTOM Omni from Sensable Technologies, vagy a Bill Gates által támogatott légzésszabályozást, légzéstudatosítást célzó játékok.

Egy másik csoportba sorolhatók a társas készségeket közvetlenül fejlesztő szimulációs játékok. Ezek azon az elven alapulnak, hogy mivel a szociális szorongás bénítóan hat sok Asperger-szindrómás gyerekre, a hétköznapi kommunikációs helyzetek “tét nélküli” begyakorlása gördülékenyebbé teszi kommunikációjukat éles helyzetekben is. Nemcsak Aspergeresek, de figyelemzavar-vezetőtünetű ADHD-sek is hasonlóan használhatják, hiperaktív gyerekek pedig konfliktushelyzetek szimulálásából tudnának legtöbbet tanulni. Tudomásom szerint ilyen játék még nem érhető el magyarul, pedig egy “virtuális játszótér” nyilvánvalóan olcsó, hatékony és élvezetes fejlesztő eszköz lenne.

A fejlesztő játékok harmadik kategóriájába az olyan, kognitív alapon működő játékok tartoznak, mint a nemrég elkészült magyar ASDKVÍZ. Itt kérdésekre válaszolva, egyszerű sorba rendezős feladatokat elvégezve lehet tesztelni és fejleszteni tudásunkat a következő 8 témában:

  • Gondolatok és érzelmek,
  • Tulajdonságok és viselkedések,
  • Kommunikáció és szocializáció,
  • Önálló életvitel,
  • Munka és iskola,
  • Tartalom értése és felidézése,
  • Humor,
  • Gyakorlatok kicsiknek.

A témafelsorolásnál talán érzékletesebb, ha elárulom, hogy a sajtos virsli elkészítésétől az óra leolvasásán keresztül a postai nyomtatványok és munkaszerződések értelmezéséig mindennel találkozhatunk itt – és persze néhány otthoni szituáció és pár vicc megfejtése sem maradhat ki a feladatok közül.

Majdnem 8 éves, autistaként diagnosztizált fiammal leteszteltem a gyerekeknek szóló részt, de neki nem sok kihívást jelentettek a feladatok, és csak néhányat csinált végig. A gyerekeknek annyi más hasonló interaktív lehetőség van a fejlődésre (pl. az egyszervolt.hu tematikusan csoportosított játékai), hogy nem hiszem, hogy közülük kerülnek majd ki az ASD Kvíz leglelkesebb felhasználói. De a felnőttektől elvárt logikai és társas készségek gyakorlására, fejlesztésére valóban kevesebb tér nyílik, és nagyon jó, hogy ebben segíteni próbálják az érintetteket.

Szerintem a külsőségeken még lenne mit csiszolni, és jobban meg kellene határozni, hogy ki a célcsoport (korban, illetve az állapot súlyosságát illetően). Bár ha jobban meggondoljuk, nem is kell autisztikusnak lenni, hogy az ember elvesszen egy formanyomtatvány útvesztőiben… Így inkább a játékos kedv és a fejlődési vágy dönti el, hogy ki mennyire találja hasznosnak ezt a játékot. Kipróbálni mindenesetre érdemes, most a regisztrációtól kezdve 30 napon át ingyenesen lehet használni a rendszert. Ha szimpatizálsz a koncepcióval, bátorításképpen szavazz rá az Év Honlapja versenyen!

Ha tetszett az írás, olvass el egy másik hasonló témájút is, melynek címe Még mindig C8Kids-ezünk, bár már Activate-nek hívják!