Tavaly már „tudósítottam” az ADHD Magyarország által rendezett éves konferenciáról, ahol az ADHD-val orvosként, pedagógusként vagy más szakemberként találkozók beszélnek tapasztalataikról – az idén folytatom ezt a hagyományt. Ez a konferencia különösen izgalmas volt számomra, mivel én is lehetőséget kaptam arra, hogy bemutassam a fény-hang terápiát és a mögötte rejlő elméleti megközelítést. Mivel a több mint 20 előadás összefoglalása jóval túllépné a blogbejegyzéseim megszokott hosszát, csak azokat az információkat emelem ki minden előadásból, amit nagyon fontosnak tartok, vagy ami számomra újdonság volt.

  • Az ADHD-t ökológiai modellben is lehet értelmezni, mely magában foglalja az összes tényezőt, melyek hatással vannak az ADHD konkrét megjelenésére. Ide tartozik a gyermek karaktere, a szülők személyisége, a családi hangulat, az egzisztenciális kérdések, a szülők rokonai és munkahelyei, sőt tágabban és az egész kor, melyben élünk, és az éppen rendelkezésre álló szociális és egészségügyi rendszer. A szülők által nevelési kudarcként észlelt helyzet gyakran negatívan befolyásolja a család hangulatát, és felszámolja a boldog együttlétet. (dr. László Zsuzsa viselkedéspszichológus, Fimota)
  • Egy 579 ADHD-s gyerekre kiterjedő észak-amerikai vizsgálat feltárta, hogy 69%-uknak komorbid (társuló) zavaruk van, a zavarok gyakoriság szerint a következők: oppozíciós (40%), szorongás (38%), viselkedészavar (14%), tic (11%). A Vadaskert hasonló vizsgálatából (224 gyerek) 86%-os komorbiditást találtak, a gyerekek több mint felénél 3-at (!). Az idősebb korban diagnosztizálásra kerülőknél magasabb volt a komorbid zavarok aránya, mint a fiatalabb korúaknál. (dr. Keresztény Ágnes pszichiáter – SE)
  • Az agyban 8 különböző terület foglalkozik a figyelemmel, összerendezetlen működés esetén esélytelen a jó működés. Olyan ez, mint egy sudoku. – A játékterápia alapja: optimális arousal-szint a játékkal érhető el. (dr. Páli Judit neuropszichológus)
  • Az ADHD-vel kapcsolatos iskolai problémák esetén hasznos a mediáció, de nehéz, mert feszültségteli a helyzet. (dr. Krémer András – szociológus)
  • Három világszerte ismert viselkedésrendező program van: az Incredible Years, a THOP és a Triple P, melyekből sok elem ADHD-s gyerekek fejlesztésénél is hatékony. A Fészek programban nemcsak a gyerekekkel foglalkoznak, hanem a szülők és pedagógusok is tréninget kapnak. Az otthoni eredmény: nagy családi társasjáték szabályokkal, utakkal, jutalmakkal és célokkal, ami megkönnyíti a gyereknek az elvárt viselkedés elsajátítását. (Martsa Zsuzsa, Oláh Szabina – Vadaskert)
  • A felnőttkor küszöbére érve az ADHD-vel élő sok feladattal szembesül: ki kell alakítani önállóságát, önazonosságát, nemi identitását, felnőttekre jellemző rugalmas gondolkodását. Ez különösen nehéz, és 50%-uk 20 éves kora után is megfelel a diagnosztikai kritériumoknak. A tinédzsereknél a terápia gyógyszer nélkül időpocsékolás. (dr. Csíky Miklós pszichiáter, Bethesda)
  • Az idő előre haladtával a környezeti tényezők hatása egyre jobban érvényesül. Bár az agyfejlődés tekintetében 18-20 éves korra az ADHD-sek utolérik a tipikus fejlődésűeket, a működésben sok különbség mutatható ki. Ennek okai: kompenzáció, ill. az éretlenség miatt más, negatív hatásoknak van kitéve a fejlődés közben. A 70-es években foglalkoztak először felnőtt ADHD-sekkel, 1980-ban jelent meg ADD reziduális típusként, a 2013-as DSM5 tartalmaz először önálló felnőttkori ADHD diagnózist. A diagnózis azonban bizonytalan, mert változatos a megjelenése, és nem validálták felnőttekre a gyerekekre megadottakat. Változás, hogy 17 év felett 5-re csökken a tünetszám (4-re kellene csökkenteni), 7 helyett 12 éves korig kell visszavezetni a tüneteket, az autizmus spektrumzavar nem kizáró ok. (Simon Viktória pszichiáter)
  • A gyerekek talán elfelejtik, amit tanultak, de azt nem, hogy érezték magukat az iskolában – kulcsfontosságú a gyerekek pozitív önértékelésének fennmaradása az iskolában. (Marko Ferek ADHD-vel élő)
  • Kérdésekre alapuló pedagógiai módszerekkel bevonhatók az SNI-s gyerekek, bár sok gyereknek nehezére esik kimondani, mire büszke. Az ADHD coaching segít, mert cselekvésre késztet, pozitív önképet fejleszt és célorientált. A felnőtt közép- és felsővezetői coaching-ügyfelek között is egyre többen vannak, akik „másképp működnek”, és ADHD-típusú coaching fejleszthetők a legjobban. (Bölcskei Mónika, HumanBridge)
  • A fény-hang terápia a neurofeedback terápiával együtt beleillik az agyműködést tudatállapot-változtatáson keresztül optimalizáló módszerek közé. A megfelelő agyhullám-mintázat hatására megtermelődnek az agyban a jó működéshez szükséges neurotranszmitterek. Az érzékeny gyerekek és környezetük stresszkezelésének fontossága már komoly elméleti alapokkal bír, l. Üdvözöllek a gyereked agyában, Szétszórt elmék c. könyvek. (ez az én előadásom volt, itt lehet megnézni az előadás vázlatát)
  • Ma alig van „átlagos” gyerek, mindenkinek extra figyelemre van szüksége, nem lehet „mellesleg” gyereket nevelni. Kreativitásra van szükség, és néhány kézzelfogható eszköz is segítségünkre lehet: indulatvulkán, hangulathőmérő, varázskard, védőpajzs-generátor, szeretlek kicsim-sárkányok, házi tervező. (Pethő Orsolya, Life Garden)
  • Egy Angliában 357 elítélttel végzett kutatás szerint 52%-uk súlyosan, 20%-uk rejtetten diszlexiás; a diszlexia korai felismerésével és kezelésével elkerülhető lenne sokak bűnözővé válása. (Gál Judit pedagógus)
  • A 6. kromoszóma hibája miatt az időben változó ingereket felfogó magnocelluláris sejtek rosszul működnek, ezért a vizuális ingerre szabálytalan válaszreakció jön létre, bizonyos területen túlingerlődés jön létre, lassabban halad az ingerület. A ChromaGen színes szűrőrendszer a fehér fénynél lassabb fényt enged csak a szemhez, így csökken az olvasási zavar. (dr. Csobay Ildikó szemorvos)
  • A szájlégzés és a renyhe nyelvmozgás sok probléma oka lehet: aszimmetrikus szemek, renyhe arcizomzat, fogszabályzási problémák, interdentális pöszeség, nyeldekléses nyelés, előrebukó fej, rossz tartás, hátfájdalmak. Funkcionális terápiával (mely nagylabdás tornagyakorlatokat, beszédgyakorlatot, légzés-tanulást is tartalmaz) ez idősebb korban is kezelhető. (Baracsi Gabriella logopédus)
  • Jó lenne, ha a pedagógusok az ADHD-s gyerekekkel nem csak tanórán találkoznának, mert sokkal jobban feltárul a személyiségük az iskolán kívül, mint a rájuk erőltetett 6×45 percben. (Mészáros Mária pedagógus)
  • A családállítás nem nyújt gyors megoldást, de feltárhatja és megszüntetheti azokat a családi / transzgenerációs feszültségeket, melyek kihatnak a gyermek problémáira. A Magyarországon 15-20 éve alkalmazott módszer nem hivatalos terápiás eljárás, de az esetek 92%-ában pozitív változásokat hoz. (Boda Gabriella pszichopedagógus, logopédus)
  • A képességek és a környezet inkompatibilitása miatt jön létre a kudarcélmény, mely frusztrációt okoz, és ami miatt gyakran kialakul a környezet hibáztatása, önelégültség vagy mágikus gondolkodás. Ez csökkenti a cél érdekében tett erőfeszítéseket, ami további alulteljesítéshez vezet, ezzel bezárul az ördögi kör, indul a következő kudarcos ciklus. Tanulásmódszertani tréningekkel, életvezetési tanácsadással és az önismeret fejlesztésével lehet segítséget nyújtani. (Szentesi Balázs, PTE)
  • Már a horoszkópból megállapítható, hogy a gyerek ADHD-s lesz-e, mivel ilyenkor általában nincs föld elem, ill. tűz és levegő túlsúly van. A horoszkóp segít felkészíteni a problémákra, és a működő megoldási lehetőségeket is kijelöli: pl. kiderül, hogy ki az, akit a sikerrel, és ki az, akit érzelmekkel lehet motiválni. A szülő-gyermek kapcsolat harmonizálásában a családi horoszkóp segít. (Dudás Mária gyermekasztrológus)

Mivel szombaton egy időben két szekcióban folytak az előadások, sajnos nem állt módomban meghallgatni a következőket:

  • dr. Fehér Gabriella (Neurofeedback)
  • Huba Judit (Pszichomotoros fejlődés és fejlesztés)
  • dr. Lakatos Katalin (BHRG)
  • Szőke Melinda (Szenzoros integrációs terápia)
  • Unger Ágnes (Tomatis)

Nagyon széles tematikájú és színvonalas volt az idei konferencia is, melyet a Kerekes székes táncosok és a Vadaskert Iskola gyerekeinek fellépése zárt. Köszönet érte a szervezőnek, Hajdú Áginak!