A múlt héten az ADHD-Magyarország szervezésében hetedszer tartottak szülők és szakemberek számára egyaránt nyitott és hasznos konferenciát, ezúttal ADHD EGY ÉLETEN ÁT – ÉLET AZ ADHD-val címmel. A két nap folyamán összesen 19 előadás volt, és az ADHD szinte minden vonzatát bemutatták. Mivel a tartalmas konferencia részletes ismertetése legalább 100 oldalt tenne ki, minden előadótól csak egy-két gondolatot emelek ki, amit különösen fontosnak tartok. Vagy azért, mert eddig nem tudtam, vagy azért, mert tudtam, de nagyon örültem, hogy viszonylag nagy plénum előtt hangzik el.

  • A hiperaktív tünetekért a figyelemért felelős agyi terület fejletlensége felelős, mely a „harmadik szem” helyén található. A genetikai kutatások 7 génhibát tártak fel: ezek közül 4 a dopamin, 2 a szerotonin, 1 a noradrenalin anyagcseréjét szabályozza….A kétkardos japán küzdősport különösen hatékonyan fejleszti az ADHD-sokat, mert a két kéz koordinált mozgása erősíti a két agyfélteke közötti kapcsolatot (dr. Sófi Gyula igazságügyi gyermekpszichiáter, kétkardos japán küzdősport tréner)
  • Sok ADHD tünet mögött olyan fizikai zavar van, mint az orrmandula megnagyobbodása, lisztérzékenység, fülgyulladás: érdemes ezeket tisztázni, mert kezelésük után javul a figyelem/magatartás is. (Pásztor Éva óvodapedagógus)
  • A hiperaktívnak diagnosztizált és a nagy tudományos vagy művészeti eredményeket elérő tehetségek személyiségvonásai lényegében azonosak, de a társadalom nem tehetségekként kezeli őket. Egy négy hónaposan beszélő, kétévesen író gyereknek hároméves korában Ritalint akarnak adni az USA-ban. (dr. Gyarmathy Éva pszichológus)
  • Az iskolában az ADHD-s gyerekek társai átveszik a tanár hozzáállását, így az döntően befolyásolja a gyermek érvényesülési lehetőségeit. (Plank Mária szülő)
  • A ma elterjedt laissez-faire nevelési stílus ugyanolyan szorongáskeltő, mint az autoriter: nem elégíti ki a gyerek függőségi igényét, így bizonytalanságban tartja őt. A szülők maguk bizonytalanok abban, hogyan kellene nevelni a gyereket, így rossz lesz a szocializáció….Az átszálló pálya-köteg (corpus callosum), ami a két agyfélteke közötti információáramlást biztosítja, és ami alulműködik ADHD esetében, minden olyan tevékenységgel fejleszthető, mely a kezek összehangolt mozgását igényli. Kétkezes hangszertanulással pl. 2 év alatt 25%-al sikerült megnövelni a volumenét. (dr. Földi Rita neuropszichológus)
  • Az apák alig vannak jelen a gyerekek életében, a kisfiúk ezért ki vannak éhezve a férfi-mintára. A túlérzékeny viselkedés nemcsak problémaként értékelhető: ha egy gyerek dührohamot kap egy vesztes meccs után, abból “lehet valami”, mert tényleg motivált. Az ADHD-s gyerekek nagyon jól motiválhatók, ezt kell kihasználni. (Mátrai Zoltán drogprevenciós szakember)
  • Bruno Bettleheim: „A mese az az ábécéskönyv, melyből a gyermek megtanul saját lelkében olvasni.” A tv-ben sugárzott mesék világa agresszív és kétpólusú. (dr. Alpár Vera közgazdász-szociálpolitikus, a Gyermekmédia Egyesület vezetője)
  • 2012-ben megtörtént a diagnosztizáló intézmények átvilágítása, és egy nemsokára megjelenő kézikönyvben összegzik a tapasztalatokat és a változásokat. Nagyobb szerepet kap az iskolai pályafutás alakulásának követése, az aktuális tanulási feltételek biztosítása. A jövőben az alapszűrés átkerül az óvodapedagógusokhoz. Az új oktatási koncepcióban az ADHD-t „visszaminősítik” egyéb pszichés fejlődési zavarrá. (dr. Hídvégi Márta pszichológus, gyógypedagógus)
  • Nincs pontos statisztika, de a javítóintézetekbe és a büntetés-végrehajtási intézetekbe kerülő gyerekek 38%-a ADHD-s; bekerülésükig egyik sem diagnosztizált, egyikük sem kapott fejlesztést. A prevenciós programok eredményessége megkérdőjelezhető, helyette korai diagnosztizálásra, a veszélyforrások kerülésére, az iskola megválasztására és a szabadidős programok megtervezésére van szükség. (dr. Hegedűs Judit kriminálpedagógus)
  • A gyerekek talán elfelejtik, amit tanultak, de azt nem, hogy érezték magukat az iskolában – kulcsfontosságú a gyerekek pozitív önértékelésének fennmaradása az iskolában.(Marko Ferek ADHD-val élő public speaker-ő két előadást is tartott)
  • A (résztvevők elkötelezettségét növelő) moderáció eszközét felhasználó coaching csökkenti a feszültséget, tudatosítja a problémákat és a lehetséges megoldásokat. Nem mássá teszi, hanem kibontja a személyiségben rejlő potenciált.(Bölcskei MónikaWieland Veronika pedagógusok, coach-ok)
  • Az ADHD-soknál gyenge az átszálló pálya-köteg (corpus callosum) működése, a két agyfélteke nem működik együtt. A fejlesztés szaglásjátékokkal, kétkezes játékokkal, drámajátékokkal kineziológiával történhet….A gyerekek korrepetálásával nagyon vigyázni kell, mert hajlamosak arra, hogy megszokják, a felnőtt figyelmével dolgoznak, és még jobban leszoknak a figyelésről. (dr. Páli Judit neuropszichológus, játékterapeuta)
  • A diszlexia hátterében a 6. kromoszóma génmódosulása áll, mely autoimmun betegségeket indít el; ugyanitt van eltérés az ADHD, az asztma és az allergiák esetén, ezért gyakori az együttjárásuk….Diszlexia esetén a látvány azonosításáért és a helyének meghatározásáért felelős magnocelluláris rendszer rosszul működik, koncentrációkor nem élesedik a kép, nagy területen túlingerlés lép fel. A ChromoGen szemüveg csökkenti a szem terhelését, lassítja a fénysugarak bejutását azzal, hogy bizonyos hullámhosszakat kiszűr; használatával sokat javul az olvasás és a szövegértés. (dr. Csobai Ildikó szemészorvos, illetve Gál Judit pedagógus)
  • 762 elsős és másodikos gyerek vizsgálatából kiderül, hogy csak 39%-uk figyelme működik megfelelően: 33%-nál a teszt tanulási probléma veszélyére utal, míg a maradék 28%-nál nem egyértelmű az eredmény. Az iskolákban egyre kevesebb gyerek oktatható frontálisan, egyre több gyereknek kell külön elmagyarázni az anyagot….A neurofeedback terápia a régebbi fejlesztőpedagógiai módszereknél gyorsabban és többet tud segíteni, egy 15 éves tanuló pl. egy figyelmi tesztben először 5 perc alatt 91 hibát vétett, majd a kezelés hatására hibátlanul megírta a tesztet. Egy négyéves korától kezelt autista kisfiú iskolás korára gyöngybetűkkel írt, mára közösségi munkába is bevonható…A gyerekek 50-60%-a „végleg” megtartja a figyelemjavulást, 40%-a bizonytalan, de többségüknek elég néhány alkalom, hogy visszatérjen a jó szintre.(dr. Fehér Gabriella gyógyszerész-pszichológus, Bagdiné Nagy Edit fejlesztőpedagógus)
  • Az egyre elterjedtebb szájlégzés sok betegség forrása: nem fejlődik ki az alsó állkapocs és kuszák lesznek a fogak, és mivel rontja az agy oxigénellátását is, figyelemzavart okoz. Légzésterápiával megelőzhető az orrpolip és az orrmandulaműtét is. (Baracsi Gabriella gyógypedagógus)
  • A Vadaskert Általános Iskolában, ahova diagnosztizált ADHD-sok és autisták járnak, kevesebb az agresszió, mint az átlagos iskolákban, és a gyerekek be tudják fejezni tanulmányaikat, tovább tudnak tanulni onnan. (Singer Ágnes gyógypedagógus, iskolaigazgató ill. szülők, diákok)
  • Az EFT (meridiánpontok kopogtatása) hatékonyan csökkenti a stresszt; szülők és ADHD-s gyerekek egyaránt megtanulhatják. (Takács Péter pszichológus, Csapó Mónika szülő)
  • A horoszkópból kiolvashatók a hiperaktivitásra utaló jelek, így a szülő fel tud rá készülni. A személyiség ismerete segít abban, hogy olyan irányban motiváljuk a gyermeket, ahol sikeres lesz. (Dudás Mária asztrológus)

Köszönet a konferencia “lelkének”, Hajdu Ágnesnek, hogy ilyen színes és tartalmas programot állított össze, melynek egy szórakoztató része is volt: a Vadaskert Iskola Háry János-előadását is megnézhettük.